Saturday, February 18

lumrah hidup


hurmmmmmm hidup !

aku hidup untuk ape? igt agy mse zaman skolah dulu.. cikgu tye," we live for what? live for eat or eat for live?" hahahhaa cikgu dh confusekan aku. jika aku, jwpan nye live for eat laa. maksudnye kte ni hidup untuk menikmati segala lumrah hidup yg diciptakan oleh Allah Yang Maha Esa. then seterusnyee baru laaa eat for live. hah ! korg pon dh confuse ngn aku kannn. maksud aku, dh live tuh kena laa eat kan? dh eat tuh kte akan live agy kan? ini bermaksud, ble kte dh dpt segala kemewahan, hendaklah kte usaha lebey gigih agy untuk teruskan kehidupan. btul tak? hurmmm ini lah jwpan yg aku jwb dekat cikgu, dn cikgu bersetuju. tp actually tuh terpulang pd impian masing2 n cara mereka. lumrah hidup ade byk cara. tp cara aku, "ALWAYS SUNSHINE AFTER RAIN" yeay, dats me. aku sering ambilkan segala kamus hidup aku yg lama2 sebagai pengajaran untuk aku berhati2 lagi.

dalam hidup aku ni, byk benda da aku lalui. yg sedey, yg happy, yg gentar, yg sakit, yg perit dan mcm2 laa, sume itu ketentuan n juga ujian drpd Allah, Tuhanku Yang Satu. dulu, aku sudah byk menyimpang. sgt2 menyimpang. tetapi tanggungjawab aku sbg anak, sbg umat manusia dan juga sbg pelajar n diri aku sendiri, aku xpenah lalai. sbb, itu adalah mmg tanggungjwb aku. kemewahan? itu bukan aku. ye, aku sering kata," KAN BEST KALAU AKU ANAK ORG KAYA!" itu hanyalah ayat. bila dipikirkan dua tiga kali, ayat itu seperti tidak bersyukur. sekarang, aku bersyukur sebab aku masih diberi peluang agy untuk hidup. untuk teruskan hidup. EAT FOR LIVE. yeay dats it ! aku dh telan segala perencah hidup now aku masih agy bernyawa yg sihat ! Alhamdulillah...walaupon aku tiada lagi ayah di sisi, tp aku tahu aku masih ada agy ibu, along n usop. mereka lah kekuatan aku. org ckp, lelaki itu kekuatan perempuan. siapa kata? dunia skunk kebanyakan tunggak kejayaan lelaki adalah perempuan. siapa kata? bg aku, NILAI2 MURNI itu lahhh tunggak kejayaan setiap insan. xkre untuk lelaki atau perempuan.

jika kita ade keluarga lagi, bertoleransi laaah dan luangkanlah bnyak masa bersama mereka selagi ade peluang. jika tiada, cari laa kawan2. tp biarlah kawan2 yg membangun. jgn musnahkan diri sendiri hanya sebab kawan itu ade udang di sebalik batu. kawan2, aku bersyukur coz aku dikurniakan banyaaaaak kawan2, malay chinese indian sume ade. aku bangga. tiada isu perkauman. kenapa anda perlu ade? berkongsi kan itu bagus. kongsi? aku, aku tidak suka berkongsi kasih sayang. itu aku. tp dahulu aku penah wat silap dimana aku rampas kasih org. aku ni perampas. aku dh dpt karma itu semula. ye ! karma itu ade. sooo itu salah aku n i know it. perempuan mana yg suka berkongsi kasih? cuba tye pndapat ibu anda, jgn tye gf. sbb, jika tye ibu, die akan nasihatkan kte skali utk lelaki cri calon isteri. isteri? aku teringin nk jd isteri org. tp aku sedar, aku kena berubah. aku sedar aku xperfect. aku ni semak punye org. demand nk high class je. hahaha. oke, aku cuba berubah ke arah yg benar. akan aku mulakan dr attitude dahulu barulah ke akhlak. eh, bukan sama ke? yee maksud sme, bahasa je laen kannn. hahha eh bukan, anda silap. bg aku xsama. attitude bg aku perangai luaran aku, akhlak tuh pulak perangai dalaman rohaniah aku. aku kne bersihkan diri dan tutupkan diri. tapiii aku perlukan sokongan ramai. sokongan terdekat. yeayyy :)

hurmmm...lumrah hidup. biasa lah manusia, dulu sayang, sekarang benci. kannn. actually itu salah. dulu syg, skrg kne juga syg. sape kata? tiada sape kata. aku yg conclude. sayang itu jd berbeza sje drpd dulu. dendam? adakah aku simpan dendam? hurmmm tidak, aku benci sahaja. sebab die pengkhianat dan sudah menghina aku. itu sahaja. tp aku ade agy syg pd die. syg sbb die pon sedara sesama Islam aku. mesti anda confuse kann? aku benci kepada perbuatan die sje, tp diri die, aku masih ade syg. mcm anda2 sekalian gakk. aku sygkan korg sgt2.

eh oke laaa, aku tulis sume ni tiada kena ngena dgn yg mati n hidup oke. cuma mahu berkongsi kisah sahaja. kisah aku dgn sekeliling. oke laaa, selamat malam :)


:: dulu aku semak ngn org, now die pula semak ngn aku. aku mintak maaf.


No comments:

Post a Comment